Hotellihuone lemahtaa tupakalle. Kiinalainen
taksikuski pistää tupakaksi koko perheemme istuessa kyydissä. Lopettaa kyllä
anteeksi pyydellen, kun ilmoitan, että kun me olemme kyydissä, se on sitten No
smoking! Mummot ja papat hehkuttavat kilpaa, kuin kaunis sylissäni istuva
nuorimmaisemme on samalla, kun aikovat ohittaa lentokentän jonossa kasseja ja
väsyneitä lapsia mukana raahaavan viisihenkisen perheemme. Kiukkuinen
kiinalaisäiti läimäyttää pientä tytärtään kaiken kansan nähden keskellä
lentokenttää...
Lentokone on myöhässä. Minä sitten inhoan
toisinaan tätä maata ja näitä ihmisiä, totean! Vaahtoan miehelle. Se, mikä
erottaa meidät eläimistä on inhimillisyys, toisen arvostaminen, auttamisen halu
ja kunnioitus toista kohtaan. Kiinalaisilta tuo kaikki puuttuu. Kiinalaisilta puuttuu empatiakyky!
Vaahtoamisen myötä kiukku nousee. Sitä paitsi
nämä täällä saastuttavat ilman ja maan. Ruuan turvallisuus on kyseenalaista.
Sian raadot kelluvat joessa, kun tauteihin kuolleita sikoja ravintoloille
kauppaava liiga on otettu kiinni, eikä kukaan enää vaivaudu hävittämään ruhoja
aisanmukaisesti. Kohta tämä maa on kuin pahimmassa tieteiselokuvassa:
kaasunaamarit päällä tapellaan elintilasta ja ruuasta. Heikoin hävitköön ja
kuolkoon.
Mies kuuntelee kiltisti vaahtoamisen. Ymmärtää ja
yrittää tyynnytellä. Toteaa kuitenkin, että mietipä millainen Suomi oli
kolmekymmentä vuotta sitten. Niinpä, saihan meilläkin läpsiä lapsia, ilman että
kukaan puuttui. Muistan myös hyvin kaverieni vanhempien kessutelleen kotona. Kun palasin
heiltä kyläreissulta, passitti äitini minut suihkuun ja vaatteiden
vaihtoon, koska haisin niin voimakkaasti tupakalta.
Kun lentomme saapuu vihdoin Shanghaihin ja avaan
Hesarin Ipadiltäni, huomaan, että kuin tilauksesta Helsingin Sanomien
kuukausiliitteessä on ilmestynyt Ilkka Malmbergin juttu
Aina vain paranee. Kirjoitus on
katsaus nykytilan kauhistelijoille siitä, minkälaista elämä oli Suomessa
kolmekymmentä, kuusikymmentä tai yhdeksänkymmentä vuotta sitten. Haluatko
palata ajassa taaksepäin?
Meille kirjoitus tulee kuin tilauksesta. Meille
se on keino verrata Kiinan ja Suomen kehitystä ja ehkä se auttaa ymmärtämään
edes hiukan tätä kummallista maata. Kyllä Suomessakin kessu sauhusi pari vuosikymmentä sitten.
Tosin ymmärrämme, että kehitys, joka
Suomessa on tapahtunut kolmessakymmenessä vuodessa, tapahtuu Kiinassa ehkä
kymmenessä vuodessa. Ja toisaalta Suomessa hyvinvoinnin kehitys on kuitenkin
pääosin koskenut koko väestöä. Kiinassa kehitys ei koske kaikkea kansanosaa
samalla tavoin. Niinpä kiinalaisessa yhteiskunnassa elää samaan aikaan
"Suomi nyt, 30, 60 ja 90 vuotta sitten". Ja toki ymmärrämme, että
nämä ihmiset täällä ovat kokeneet sellaista kauheutta, joka ei voi olla
jättämättä jälkiä tähän kansaan. Silti kiinalaista töykeyttä ja välinpitämättömyyttä
tuntematonta kohtaan on vaikea sietää.
Täällä Kiinassa asumisessa on sellaista
vastakohtaisuutta, että se saa mielen välillä sekaisin. Toisinaan nautin,
toisinaan inhoan. Onkohan tämä voimakas tuuliviiritunne ominaista kaikille
expateille vain ainoastaan Kiinassa asuville expateille?
Tässä vielä vertausta Suomen ja Kiinan välillä.
Suomitieto pohjaa Malmbergin em. juttuun ja on kursivoitu (eivät ole
suoria lainauksia). Kannattaa kuitenkin lukea koko HS juttu.
Kiinassa lehtiä ja televisiota
sensuroidaan. Nettiin on pakko mennä vpn:n avulla, jotta halutut sivut
aukeavat. Satelliittikanavat hankitaan Filippiineiltä.
No ei kyllä näyttänyt tuo televisiotarjonta
kolmekymmentä vuotta sitten Suomessakaan kovin monipuolinen olevan ;)
Kanavia oli kaksi ja kansalaisen kuuluu katsoa
uutiset, jotka tulivat molemmilta kanavilta yhtä aikaa.
Mediassa ei puhuttu suoraan vaan peitellysti.
Varsinkin ulkopolitiikan asioissa. Ja kansa tyytyi tähän mukisematta.
Kiinassa tuontitavara on tullimaksujen johdosta
todella kallista. Niinpä maksamme juustostamme ja kermoistamme täällä aivan
liikaa. Samoin kuin eurooppalaisen tuontimaidon tuomasta turvallisuuden
tunteesta.
Tosin vielä kolmekymmentä vuotta sitten
ulkomaisten elintarvikkeiden tuonti oli Suomessa kiellettyä tai ankarasti
tullattua. Mandariineja sai tuoda tullimaksuilla höystettynä, koska ne eivät
kasva Suomessa.
Viherpiipertäminen ei näytä saaneen vielä Kiinassa
jalansijaa. Tai ainakaan se ei näy -liekö sensuurilla vaikutuksensa.
Eläinkuljetukset ovat niin kamalia, että sitä haluaa kääntää päänsä pois sellaisen nähdessään. Eikä
eläimillä nyt muutenkaan ole arvoa; kieltokylteistä huolimatta ja vanhempien
välittämättä kiinalaispiltti saa viskoa eläintarhaeläimille chipsejään ja hakata
lasia hullun kiilto silmissä.
Kolmekymmentä vuotta sitten suomalainen
vihreys alkoi vasta nostaa päätään pienen vähemmistön joukossa.
Kiinassa lasten läpsiminen näyttää olevan
yleisesti hyväksyttyä, vaikka Shanghai Dailysta muistan lukeneeni, että lasten
kaltoinkohtelu on ongelma, johon halutaan muutosta.
80-luvulla lapsen vähäinen fyysinen kuritus
oli vielä Suomessa sallittua. Aikuisella oli lupa tuottaa kipua ja vähäisen ruumiinvamman.
Kiinassa tupakoidaan valtavasti. Onneksi sitä
sentään on rajoitettu ja esimerkiksi Shanghaissa julkisissa tiloissa saa olla
aika rauhassa savulta. Silti taksikuski saattaa alkaa tuprutella, kun olet
kyydissä ja häissä on hyvien tapojen mukaista tarjota vieraille hienointa tupakkaa.
80-luvulla suomalainen tupakkakulttuuri oli
vielä varsin vapaamielistä. Viis passiivisen tupakoinnin haitoista
työpaikoilla, junissa, lentokoneissa ja ravintoloissa tupruteltiin surutta.
Tupakoitiin itse asiassa kaksi kerta enemmän kuin nykyään.
Shanghaissa ei kukaan käytä pyöräilykypärää eikä
mopoilijatkaan pääosin suojaa kupoliaan potalla. Tähän on myös alueellisia
eroja. Usein kyydissä on pikkulapsia. En edes halua ajatella, mitä heille onnettomuuden
sattuessa tapahtuu.
Suomessa ei varsinaisesti mopoilla, mutta
pyöräilykypärää ei kukaan käyttänyt kolmekymmentä vuotta nuoremmassa Suomessa.
Ilmansaasteet ovat vakama ongelma Kiinassa.
Mutta kyllä ne Suomalaisetkin tehtaat
nokesivat helsinkiläisten ikkunoita vielä kolmekymmentä vuotta sitten. Autojen
päästöt olivat nykyistä suurempia. Ilma oli paljon huonompaa.
Kiinassa moni asia toimii käteisellä ja kun isoin
seteli on 100 RMB (n. 12 €), niin tukkuja saa kantaa mukanaan.
Vaan 80-lukulaisessa Suomessakin aika harva
vielä käytti pankkikorttia. Luottokortista nyt puhumattakaan.
Välillä naurattaa kiinalaisten suojatyöpaikkojen
määrä. Ei ole automaattisia portteja, kun on portinvartija avaamassa lukkoja. On lipunmyyjää,
kadunlakaisijaa joka kadunpätkälle ja vaikka mitä hanttimiestä. Osa näistä on
tekevinään töitä. Omatoimisuus ja oma-aloitteisuus eivät varsinaisesti ole
hyveitä. Jos ohjekirjassa jotain sanotaan, sitä noudatetaan välittämättä, onko
siinä järjenhäivää vai ei.
Vaan Malmbergin jutun mukaan tilanne oli
varsin samankaltainen Suomessa vielä kolmekymmentä vuotta sitten. Kyllä Suomessakin
suojatyöpaikkoja osattiin luoda. Eikä itsenäisesti ryhdytty omaa toimea
kehittämään.
Kiinassa ei kannata sairastua vakavasti. Täällä
tuskin osataan liuottaa nopeasti aivohalvauspotilasta ja lapsipotilaat kuolevat
sydänvikoihin.
Ero Suomeen kolmenkymmenen vuoden taakse ei
ole suuri. Tosin Suomessa ei silloin osattu parantaa. Nykymaailmassa sentään
osataan, mutta Kiinasta puuttuu resurssit terveydenhuoltoon.
Kiinalaiset joutuvat edelleen työskentelemään - lainsäädännöstä
huolimatta - pitkiä päiviä huonoissa ja vaarallisissa oloissa. Työturvallisuus
ja sen parantaminen eivät varsinaisesti kuuluu yritysten strategiaan.
50 vuotta sitten
Suomessa työviikko oli kuusipäiväinen. Työturvallisuudesta ei
vielä puhuta.
Kiinasta adoptoidaan paljon hylättyjä lapsia
muualle maailmaan. Varsinkaan erityistarpeiset lapset eivät löydä kiinalaista
kotia. Maaseutujen vanhemmat myyvät lapsiaan tai lapsia kaapataan
myyntitarkoituksiin.
Mutta niin tarjottiin suomalaislapsia vielä
60-luvulla ulkomaille. Omia ylimääräisiä lapsia kaupiteltiin haluaville.
Lasten huutokaupat olivat sallittuja vielä
20-luvun alkuun, jolloin ne kiellettiin.
Liikenneturvallisuus on Kiinassa huono. Vasta
juuri määrättiin, että takseissa pitää olla turvavyöt. Liikennekuolleisuus on
autojen lukumäärään nähden Kiinassa moninkertainen Suomeen verrattuna.
Vaan vielä 70-luvulla Suomen liikenteessä
kuoli nelinkertainen määrä ihmisiä nykyiseen verrattuna, vaikka autoja oli paljon
vähemmän. Turvavyöpakkoa vastustettiin ja ajettiin lujaa lapset takapenkillä
keikkuen.
Niinpä niin, toivottavasti myös Kiina on
vuosikymmenen kuluttua parempi ja inhimillisempi paikka elää. Toivottavasti
taloudellisen kasvun ja oman aineellisen hyvinvoinnin tavoittelu ei estä
sosiaalisen ja henkisen hyvinvoinnin kasvua. Jos pienessä Suomessa tapahtuu
kolmessakymmenessä vuodessa tavattomasti kehitystä, Kiinalla on varmasti
mahdollisuudet vaikka mihin.