perjantai 25. tammikuuta 2013

Kiinalainen kännykkäliittymä

Shanghaihin muuttaessamme meille annettiin informaatiota, että ulkomaalainen ei voi saada laskullista kännykkäliittymää, ainoastaan prepaid-liittymän ellei työnantaja sitä hänelle ota.
 
Me hankimmekin kaikille prepaid-liittymät, joiden kanssa on sujunut ihan hyvin. Liittymät haettiin China Mobilen toimistosta. Jonotuksen jälkeen palvelutiskillä saa ystävällistä palvelua selvällä kiinankielellä. Passiakin tarvittiin! Listalta valittiin kaikille puhelinnumerot. Liittymätyypiksi valittiin sellaiset, joilla voi soittaa ulkomaille ja ne sisältävät myös datapalvelut. Samaa pre-paid-numeroa saa pitää koko ajan.

China mobilen liikkeessä saa ladata liittymään haluamansa summan. Liittymään voi ostaa lisää aikaa myös kortilla, joita saa useista pisteistä. Voit valita ainakin 50 RMB tai 100 RMB kortteja. Kortista paljastuu, joko suojalapun repimällä tai raaputtamalla koodi. Kortissa on puhelinnumero, johon soitetaan. Soiton aikana valitaan halutaanko palvelu englanniksi vai kenties kiinaksi. Sen jälkeen voi valita, haluaako ladata summan numeroon, josta soittaa tai johonkin toiseen numeroon. Toiseen numeroon ladattaessa noudatetaan ohjeita, joiden aikana syötetään haluttu numero. Tässä on paras olla tarkkana, ettei lisää vahingossa jonkun täysin vieraan ihmisen kännykkäsaldoa.
Lataamisen aikana syötetään puhelimeen kortissa näkyvä koodi.
 
Minulla ja lapsilla tämä systeemi on toiminut oikein hyvin ja lapsille ei ole jouduttu lisäämään puheaikaa 200 RMB alkulatauksen jälkeen kertaakaan. Itse olen ladannut puhelimen kerran. Ja minä soitan, tekstaan ja käytän nettiä ihan niin paljon kuin tarvitsen. Tekstiviesti maksaa muistaakseni 1 RMB kappale ja sillä hinnalla voi tekstata myös ulkomaille.

Mies hoitaa paljon työpuheluja myös ulkomaille, jolloin on syötettävä korttia poikineen. Ulkomaille soittaminen on kuitenkin jokseenkin hinnakasta. Koska joululomalla miehen firma vaihtoi mieheni puhelimen uuteen ja siihen oli haettava uusi mikro-sim China Mobilesta, päätti mieheni pyytää laskutettavaa liittymää käyttöönsä.

Meille annettujen ennakkotietojen perusteella tämän olisi pitänyt olla ulkomaalaiselle yksityishenkilölle mahdotonta. Selittämällä tiskillä asia ja maksamalla 300 RMB:n panttiraha ei laskutettavaan liittymään vaihtaminen ollut mikään ongelma.
Vaihto prepaidista laskutusliittymään tapahtuu kuitenkin kuukauden alusta. Ja prepaid-liittymään ei voi laittaa osoitetta. Niinpä mieheni on heti kuun alusta ilmoitettava laskutusosoitteensa China Mobilelle.

Pikku mutta oli, että jos haluaa laskutusliittymän toimivan myös ulkomailla, täytyy tallettaa pantiksi vielä extra 1000 RMB. Ja ei kun kaivamaan kuvetta.
Ja vielä 500 RMB panttaamalla olisi saanut jotain lisäetua, joka jäi kuljettajamme tulkkauksesta huolimatta hiukan epäselväksi. Enää ei siis kaivettu kuvetta.

Rahallahan täällä asiat selviävät joutuisasti...
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.