torstai 24. tammikuuta 2013

Liikenteen uudet lait

Saapuessamme Suomi-lomaltamme takaisin Shanghaihin autonkuljettaja otti meidät vastaan hands-free-härpätin korvallaan. Vuoden alusta oli kuulemma tulleet voimaan tiukennukset tieliikennelakiin.
 
Minä hihkuin takapenkillä halleluujaa. Jospa vihdoinkin saataisiin kuriin täysin liikennesäännöistä piittaamattomat kiinalaiset.
 
Jonkinlaisia liikenneohjeistuksia on Kiinassa ollut jo pitkään. Sen sijaan varsinainen liikenneturvallisuuteen tähtäävä tieliikennelaki sakkoineen tuli voimaan vasta 2004. Siinä kielletään autoilusta innostuneita kansalaisia esimerkiksi ajamasta punaisia päin. Ihan kiva... Vapaa oikea täällä kuitenkin on, kuten taisinkin mainita edellisessä liikenne-aiheisessa postauksessani.

 
Piittaamattomuus säännöistä näkyy monessa. Vaikka jalankulkijalle lain mukaan on annettava tietä, sinnikkäästi kadunylitysoikeudestaan kiinni pitävä suomalainen aiheuttaa ennemminkin kummastusta ja ehkä muutaman hätääntyneen äkkijarrutuksen tai sitten vain äkäisen koukkauksen.. Kun lapset eivät näe, on minulla "vaistonvaraisesti" joskus noussut keskisormikin ilmaan. En kyllä tiedä, tuntevatko kiinalaiset tuon kansainvälisen merkin?? Ainakin numerot esitetään sormin ihan eritavoin täällä kuin länsimaissa... Miehen mielestä on turhaa vaivaa ja ajanhukkaa yrittää opettaa shanghailaisille autoilijoille liikennesääntöjä. Eikä sitä varsinkaan kannata tehdä oman henkensä uhalla.


 
Ruuhkanpoikasessakin Kiinalainen vaihtaa jatkuvasti kaistaa. Vain yhden auton ero jonossa saa kiinalaisen tekemään kaistanvaihdon omaa ja muiden henkiä uhmaten. Useimmiten onneksi matalilla kaupunkinopeuksilla hengen sijaan menetetään kiinalaisille tärkeän statussymbolin koskematon maalipinta.
 
 
Henkiäkin täällä kyllä menetetään. Virallisten lähteiden mukaan vuonna 2011 Kiinassa kuoli 62 000 ihmistä liikenneonnettomuuksissa. Usein syynä on piittaamattomuus liikennesäännöistä. Väkilukuun suhteutettuna lukumäärä on Suomen lukuja vastaava, mutta autojen lukumäärään suhteutettuna Kiinassa kuolee lähes nelinkertainen määrä ihmisiä liikenteessä.
 
Nyt autonkuljettajamme oli sitä mieltä, että ajokäyttäytymiseen tulee muutos. Vuoden alusta voimaan tulleeseen lakiin on kirjattu 52 rangaistukseen johtavaa rikettä edellisen 38 sijaan.


 
Kuten kuljettajamme korvanapista saattaa arvata, ajon aikana puhuminen kuuluu tiukennusten listalle. Kännykän näppäily kesken ajon ei ole sallittu. Keltainen liikennevalo ei puolestaan enää tarkoita "Paina kaasua" vaan pakottaa pysähtymään. Jos autoilija kiihdyttelee keltaisilla valoilla risteykseen, saa siitä saman rangaistuksen kuin punaisia päin ajosta.
 
 
Muita tiukennuksia tuli mm. ylinopeuksiin, tahalliseen rekisterikilpien peittämiseen ja rattijuopumukseen. Iloisena otimme myös vastaan lainkohdan, jossa taksien vaaditaan olevan turvavöillä varustettuja.

Täällä liikenteessä on kameroita, jotka kuvaavat kuljettajia. Osa kuljettajista peittääkin tästä syystä kilpensä. Nyt poliisi voi poistaa autoilijalta heti 12  pistettä ajokortista tämän havaitessaan. Ja tämä on jo kova juttu, sillä 12 pistettä menettäessään kuljettaja menettää ajokorttinsa. Sen voi saada takaisin käymällä uudestaan autokoulun ja läpäisemällä testin. Keltaisista tai punaisista valoista piittaamattomat kuskit voivat menettää nyt kuusi pistettä entisen kolmen sijaan.
 
 
Kuinka paljon tavallisen tallaajan liikenneturvallisuus paranee uudistusten myötä, on aika mahdotonta sanoa. Omia havaintoja en ole juurikaan päässyt tekemään perheessämme jyllänneen vatsataudin ja useamman päivän jatkuneen kehnon ilmanlaadun vuoksi. Expat-keskustelupalstoilla ainakin oltiin havaitsevinaan jonkinlaista kiinnostusta noudattaa valo-ohjauksia. Toisaalta jossain päin Kiinaa poliisi ilmoitti heti, ettei aio sakottaa päin keltaisia valoja ajavia. Niinpä niin, This Is China.

 

1 kommentti:

  1. Taitaam olla poliseilla aika mahdoton urakka saada kaikki kiinalaiset ruotuun, on niitä vaan niin paljon :)

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.