maanantai 5. marraskuuta 2012

Ympäri kaupunkia

Meillä oli tänään tiukka ohjelma vieraillemme. Ilma oli kirpeä syyssää: aurinkoa pilvettömältä taivaalta ja lämpötila parhaimmillaan 16 astetta.

Aamu aloitettiin Caon An Lun tekstiilimarkkinoilta (edelliset käynnit), jossa Mumman kanssa tingittiin hienot verhot vieraillemme.

Shanghai Light Industry Textile Market
中国上海曹安路1618弄
1618 Cao'an Lu

Tiukkaa tinkimistä viiden hengen voimin.

Markkinoilta lähdimme katsomaan JingAnin temppeliin (edellinen käynti), sillä temppeli on melko vaikuttava ilmestys modernin kaupungin keskellä.

Jing'An Temple
南京西路1686号, 近华山路

1686 Nanjing Xi Lu, near Huashan Lu

Temppelikäynnin jälkeen meillä oli tarkoitus mennä vielä hotellitarvikemarkkinoille, jotka sijaitsevat kohtuullisen matkan päässä Jing'Anilta. Kello alkoi kuitenkin olla jo paljon ja nälkä kurnia vatsassa, joten lähdimme Cool Docksiin lounaalle.

The Cool Docks,
中山南路479弄6号楼,近复兴东路
Bldg 6, 479 Zhongshan Nan Lu, near Fuxing Zhong Lu

Koska meillä oli tarkoitus mennä vielä illalliselle, päätimme syödä kevyen lounaan. Ja koska ilma oli upean kirkas, paikaksi valikoitui Cool Docksissa sijaitsevan Mythos -ravintolan kattoterassi.

Me söimme kreikkalaista salaattia, tsatsikia (joka vaikutti käyneeltä) sekä valkosipulileipää. Neiti F pupelsi lattialla omia eväitään.

Cool Docksista kävelimme lautalle ja tulimme takaisin omalle puolelle jokea. Ehdimme hyvissä ajoin odottamaan koulubussia. Shanghaissa on tullut määräys, että kaikkien pieniä lapsia kuljettavien koulubussien tulee olla keltaisia. Niinpä viime viikolla SCIS:kin sai uudet keltaiset bussit. Nämä näkyvät varmasti liikenteessä -varsinkin, kun katolla on vilkkuvat valot.

Iltapäivällä pidettiin lepotauko kotosalla ja lapset ahersivat läksynsä. Sen jälkeen lähdimme illalliselle italialaiseen Kitchen Salvatore Cuomo -ravintolaan.

Kitchen Salvatore Cuomo
滨江大道2967号 近丰和路
2967 Binjiang Da Dao,near Fenghe Lu
Pudong Riverfront

Tänne erittäin suosittuun ravintolaan kannattaa tehdä pöytävaraus ajoissa. Tänään oli arki-ilta ja paikka oli täynnä. Mekin jouduimme hiukan aikaistamaan ruokailuamme alkuperäisestä suunnitelmasta, sillä teimme varauksen vasta tänään.

Ravintola on joen varrella ja sieltä on upea näkymä Puxin puolelle. Lämpiminä kesäiltoina terassi on erittäin tunnelmallinen paikka ruokailla. Hintatasoltaan ravintola on kohtuullinen. Pizzat ja pastat n. 15 €. Meidän kuuden hengen ruokailu viineineen ja alkupaloineen oli alle 2000 RMB.

Illalliselta lähdimme kävellen kotiin, jotta vieraamme pääsisivät näkemään paremmin kotikaupunginosamme Lujiazuin pilvenpiirtäjiä ja iltavaloja.

Toisella puolen jokea siintää Westinin "kukkatalo".

Pearl tower on Shanghain tunnusmerkki.

Teimme pienet kierrokset myös Super Brand Mallissa sekä IFC -mallissa. SPM on "tavallinen" ostoskeskus, joskin suomalaisittain valtavan kokoinen. Siellä on mm. Next, Esprit, H&M sekä monta kohtuuhintaista ravintolaa.

Tämä kuva taas on IFC:stä, jossa lattiat kiiltävät kilpaa Cartierin helyjen kanssa ja tunnelma on varsin ylellinen. Täällä sijaitsee myös paljon käyttämäni ruokakauppa City Super.

Pienen Lujiazui-kierroksen jälkeen alkoi kaikilla olla jalat väsyneet päivän kävelystä, joten suuntasimme kotiin pienelle iltapalalle ja nukkumaan.